Friday, December 24, 2010

Berapa Harga????

Isu harga arnab dilihat semakin diperkatakan oleh kebanyakkan penternak arnab. Ini berikutan adanya penternak yang mampu menawarkan dengan harga yang lebih baik atau dengan kata lainnya harga lebih murah.

Sekiranya mengikut teori ekonomi, harga ditentukan mengikut penawaran dan permintaan. Sekiranya permintaan tinggi tetapi bekalan kurang, ia bakal meningkatkan harga dan begitu juga sebaliknya. Harga juga boleh ditentukan sendiri oleh pengeluar (dalam isu ini penternak arnab) berdasarkan kos menghasilkan produk dan margin keuntungan yang ingin diperolehi.

Di Kelantan, penawaran anak arnab untuk peliharaan semakin meningkat. Ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada penternak untuk mendapatkan pasaran tempatan. Namun ia diimbangi oleh kos semasa yang rendah. Tidak hairanlah sekiranya harga arnab di sini dijual dengan harga yang murah.

Secara positifnya, isu harga ini patut diambil kesempatan oleh peniaga arnab di negeri lain. Dapatkan arnab harga murah di Kelantan dan pasarkan di tempat masing-masing. Harga arnab yang murah ini juga merupakan satu penanda yang baru untuk penternakkan arnab. Arnab yang semakin banyak diternak boleh mula dipasarkan dalam bentuk yang lain. Mungkin cita-cita En. Fahmi(arnabkiut) memulakan industri burger boleh dimulakan. Penternak arnab tidak boleh lagi mengharapkan pasaran untuk hiasan dan peliharaan semata.

Kesepakatan juga boleh dibuat dengan mewujudkan jaringan perniagaan. Ada yang hanya memelihara dan membiakkan arnab, ada yang bertindak memasarkan arnab, ada yang mengusahakan daging arnab serta pelbagai produk hiliran arnab yang lain.

Oleh itu, buat semua penternak arnab, jom kita kearah yang seterusnya.......


No comments:

Post a Comment